"Get Carter before Carter gets you." Mike Hodges tekende in 1971 voor de memorabele wraakfilm 'Get Carter', waarin een op hol geslagen Michael Caine achter de moordenaars van zijn broer aangaat. In Groot-Brittannië was de ontvangst vijftig jaar geleden veeleer vijandig – Britse critici hadden een probleem met het ruwe karakter van de film – maar in de VS viel het virtuoze venijnfestijn erg in de smaak van het drive-incircuit. 'Get Carter' heeft sindsdien ook talloze regisseurs geïnspireerd, onder wie Steven Soderbergh en Guy Ritchie, de jazzy soundtrack van Roy Budd diende dan weer als inspiratie voor onder meer Portishead en Stereolab, en de documentairefotografie van Wolfgang Suschitzky – een briljante ingeving van Hodges – heeft mee het genre bepaald.
"Possibly Michael Caine's finest hour in one of the grittiest, most suspense-filled crime dramas of all time", aldus het Britse filmblad Empire. "It’s violent without buckets of blood, sexy without being explicit and contains one always-misquoted famous line."