Er zijn weinig Britse filmmakers zo notoir als Peter Greenaway, die in de jaren 80 een soort cultstatus verwierf met copieuze, surreële kleinoden als 'The Belly of an Architect' en 'The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover'. Maar het begon met dit verrukkelijk geperverteerd, heerlijk doortrapt en glorieus over-the-top moordverhaal, waarvoor de regisseur inspiratie vond in het werk van Caravaggio en Rembrandt, componist Michael Nyman in het oeuvre van Henry Purcell dook en de 17de-eeuwse kostuums werden ontworpen door 'The Rocky Horror Picture Show'-designer Sue Blane. Narratief is het erg komische 'The Draughtsman’s Contract' ergens nog de meest rechttoe rechtaan film van Greenaway, al levert ook hij meer dan genoeg stof op om uren over na te praten.
"Greenaway’s arch tale of sexual and political manipulation has not lost its power to bewilder and compel", schreef The Guardian vorig jaar naar aanleiding van de Britse release van de 4K-print. "If anything, after forty years, it looks more brilliant, more uncompromisingly cerebral and more exasperating than ever."